کتاب مدیریت پروژه، راهکاری های سازمانی برای برنامه ریزی، مدیریت زمان و کنترل، ویرایش دهم

مدیریت پروژه از یک فلسفه مدیریتی محدود به چند حوزه کاربردی ایجاد شده است. یک دانش مفید در مدیریت پروژه سازمانی که بر هر واحد اجرایی در شرکت تأثیر می گذارد. امروزه مدیریت پروژه به جای صرفاً یک فرآیند مدیریتی، به یک فرایند تجاری تبدیل شده است و همه ما می دانیم که مدیریت پروژه برای بقاء یک شرکت و کسب و کار ضروری است. منتقدانی که زمانی معتقد بودند مدیریت پروژه نمی تواند کارآمد باشد و فقط یک مهارت است، اکنون حامیان سرسخت آن هستند و کالج ها و دانشگاه ها مدرک تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت پروژه ارائه می دهند. در طی چند سال گذشته، دانش و درک مدیران از مدیریت پروژه به حدی بالغ شده است که تقریباً همه شرکت ها، به نوعی از مدیریت پروژه استفاده می کنند. این شرکت ها به این واقعیت پی بردند که مدیریت پروژه و بهره وری هم جهت هستند.

در کتاب مشهور مدیریت پروژه، راهکاری های سازمانی برای برنامه ریزی و کنترل، درباره اصول مدیریت پروژه صحبت شده است. نویسنده این کتاب هارولد کرزنر، یکی از مدیران ارشد اجرایی مدیریت پروژه موسسه بین المللی یادگیری نیویورک است. این کتاب نه تنها به دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد که مایل به بهبود مهارت های مدیریت پروژه خود هستند، بلکه برای مدیران اجرایی و مدیران سطح بالا نیز توصیه می شود. با وجود اینکه موارد مطرح شده در این کتاب از پروژه های مهندسی است، نویسنده تاکید دارد که خواننده نباید مدیریت پروژه را کاملاً مرتبط با علوم مهندسی بداند. درواقع مدیریت پروژه برای اولین بار در رشته های مهندسی ظاهر شد و تا اینجا پیشرفت کرد. مدیریت پروژه اکنون در هر حرفه ای، از جمله سیستم های اطلاعاتی، مراقبت های بهداشتی، مشاوره، داروسازی، بانک ها و سازمان های دولتی به کار گرفته می شود. ساختار این کتاب بر این عقیده استوار است که مدیریت پروژه بیشتر به علوم انسانی شباهت دارد تا مهندسی، چراکه پروژه ها توسط افراد مدیریت می شوند نه ابزارها.

10 فصل ابتدایی کتاب کلیاتی است در مورد رفتار سازمانی و ساختاربندی یک پروژه و تیم. این فصول برای درک فضای فرهنگی برای کلیه پروژه ها و سیستم ها و فهم مشکلات موجود در دستیابی به یک همکاری متقابل در پروژه هایی که اعضای تیم به طور همزمان بر روی چندین پروژه کار می کنند، لازم است. پنج فصل اول، بخشی از هسته اصلی دانش لازم برای درک مدیریت پروژه را آموزش می دهد. فصل های 6 تا 8 با عملکردهای پشتیبانی از مدیریت موثر زمان ، چالش ها و سایر موضوعات اختصاصی در مدیریت پروژه، سروکار دارد. فصل های 9 و 10 عوامل پیش بینی نتیه یک مدیریت موفق را تشریح می کند.

10 فصل بعدی، از فصل 11 تا 20، بیشتر فصل هایی با نگاه کمیتی و مهندسی در مورد ابزارهای برنامه ریزی، مدیریت زمان، کنترل هزینه، تخمین، اجرا و تضمین کیفیت می باشد. فصل های 21 تا 24 نیز به موضوعات پیشرفته تر اختصاص یافته است. فصل 25 یک مطالعه موردی درباره یک پروژه عمرانی با موضوع سنگفرش خیابان است که تقریباً بر تمام بخش های تئوری کتاب منطبق است.

کل کتاب حاوی بیش از 25 مطالعه موردی، 125 سؤال چند گزینه ای و نزدیک به 400 سوال تشریحی است. علاوه بر این، یک کتاب کار تکمیلی با نام کتاب کار مدیریت پروژه برای همراهی مدیریت پروژه نیز وجود دارد که شامل بیش از 600 سؤال چند گزینه ای و مطالعات موردی اضافی است. همچنین یک کتاب جداگانه از پرونده های مطالعات موردی مدیریت پروژه نیز به عنوان مکمل این دو کتاب منتشر شده است. مجموعه سه گانه این کتاب مرجع، کتاب کار و کتاب پرونده های واقعی معمولا به عنوان یک منبع خودآموزی برای آزمون صدور گواهینامه PMP® مؤسسه مدیریت پروژه معرفی می شوند. علاوه بر صفحات آغازین هر فصل از این کتاب، حاشیه سمت چپ صفحات آن نیز دارای نوارهای جانبی است که موارد مربوط به راهنمای PMBOK® را مشخص می کند. در پایان بیشتر فصل ها بخشی از نکات مربوط به مطالعه برای آزمون PMP® شامل بیش از 125 سؤال انتخاب چندگانه آورده شده است. البته لازم به ذکر است که محتوای این کتاب ها شامل تمام مطالب لازم برای پشتیبانی هر بخش از راهنمای PMBOK® نیست و لازم است راهنمای PMBOK must نیز باید همراه آن مطالع شود.

این کتاب را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

5f7edeeaee806.php

هم چنین کتاب کار، ویرایش دهم:

و کتاب پرونده های عملی مدیریت پروژه، ویرایش سوم:

افرادی که به مباحث پیشرفته تر علاقه دارند، ممکن ات به کتاب مدیریت پروژه پیشرفته و بهترین راه حل های مدیریت پروژه برای دستیابی به تعالی جهانی، از همین نویسنده نیز علاقه داشته باشند.

FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *