کتاب راهبری مدیریت پروژه با رویکرد ساخت یک تیم نوآور و خلاق، ویرایش دوم

نویسنده: رونی بروک و استیو بارون

—————————————–

مدیریت و راهبری، هر دو در فرآیند پیشبرد یک پروژه ضروری هستند، اما هیچکدام به تنهایی کافی نیستند. نقش ‏های مدیریت پروژه و راهبری پروژه توسط افرادی اشغال می ‏شود که به ترتیب به عنوان مدیر پروژه یا سرپرست پروژه در نظر گرفته می ‏شوند. این انتساب به افراد تیم تأکید می ‏کند که درک دیگران، رفتارها و هویت آن‏ها برای پروژه اهمیت دارد. وارن بنیس، در یکی از کتاب ‏های خود با نام «در مسیر راهبر شدن» می ‏نویسد: «راهبری، در عین زیبایی، بسیار دشوار است. برای اینکه یک مدیر پروژه کارآمد و اصطلاحا زیبا باشید، لازم است که به راهبری و مدیریت به صورت همزمان توجه کنید.» وارن بنیس در واقع دیدگاه مثبت افراد درباره یک مدیر پروژه را با عبارت «زیبا» بیان می‏کند. کسی که همه افراد تیم اذعان می‏ کنند که او واقعا برای مدیریت و راهبری پروژه آفریده شده است و به اون اعتماد دارند.

رسیدن به یک تصویر کارآمد و زیبا از مدیریت و راهبری، برای ما یک سفر و یک صعود به قله است. درواقع فرآیندی که باید با دانش و تجربه آموخته شود. این کتاب می‏ گوید که هر کسی این توانایی را دارد که در راهبری و مدیریت بهتر و بهتر شود. ما همان چیزی هستیم که هستیم و همه می توانیم بهتر باشیم. بهتر بودن ما را به تفکر، یادگیری و کسب تجربه از به کارگیری این دانش وادار می‏کند.

به یک روش ساده ، مدیریت می تواند به عنوان فرآیند «شهودی سازی» در نظر گرفته شود: درک اوضاع و قدردانی از ضرورت سازماندهی منابع برای دستیابی به اهداف پروژه. راهبری بیشتر به سمت «احساسات» است، کمک به افراد برای درک اهداف، الهام بخشیدن به آن ‏ها برای دستیابی به عملکرد بالاتر از طریق تعهد به یک بینش فراتر از خود و هدایت آن ها در طول سفر برای غلبه بر موانع اجرای پروژه. روشن باشد که یکی بدون دیگری به سادگی نتیجه دلخواه ما از مدیریت یک تیم و پروژه را به ارمغان نخواهد آورد.

کتاب راهبری مدیریت پروژه درباره تعادل بین مدیریت و راهبری نکات مختصر و مفیدی بیان می‏ کند و با حجمی در حدود 300 صفحه ما را در رسیدن به این تعادل در روند مدیریت پروژه و راهبری پروژه کمک می‏ کند. این کتاب در سال 2014 برای اولین بار توسط انتشارات وایلی منتشر شده است. این کتاب هم جهت با استانداردهای PMBOK و APM-BOK ساختار یافته و شامل مقدار زیادی از مثال ها و تمرینات، همراه با اسلایدهای ارائه برای استادان است. در ادامه خلاصه سخن نویسنده ‏های این کتاب و سرفصل ‏های آن را بررسی خواهیم کرد:

رونی بروک، استاد دانشگاه هاروارد در رشته مدیریت پروژه در ابتدای کتاب می‏نویسد: «این کتاب بر اصول و تئوری های اصلی راهبری مدیریت پروژه تمرکز دارد و نحوه استفاده از این تکنیک ‏ها را در محیط پروژه توضیح می ‏دهد. این کتاب منتشر شده است تا رهبران و مدیران پروژه بتوانند تیم پروژه را هدایت کنند و افراد درگیر در پروژه نیز به اهداف پروژه درست همانطور که در منشور پروژه و اسناد تجاری آورده شده است، برسند.

موفقیت یک پروژه معمولاً در تکمیل و تحویل به موقع، با توجه بودجه و کیفیت مورد نیاز خلاصه می ‏شود، اما از دیدگاه راهبری، موفقیت پروژه ممکن است به عنوان ایجاد انگیزه و الهام بخش اعضای تیم پروژه باشد تا بهترین عملکرد خود را در جهت تکمیل ارائه دهند. بنابراین ضروری است که مدیران پروژه ویژگی ‏های تکنیکی راهبری پروژه را نیز بفهمند تا بتوانند روند کار را به صورت عادی و با رضایت همه افراد درگیر، مدیریت کنند.

معرفی تیم ‏های پروژه که در یک ساختار سازمانی پروژه از نوع ماتریس کار می کنند و افزایش عمومی سطح تحصیلات، توانایی و انتظارات نیروی کار، در سال‏ های اخیر دو تغییر اساسی در تعریف اکوسیستم پروژه ایجاد کرده است و باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در سبک راهبری مدیران پروژه شده است. ارتقاء صلاحیت منجر به افزایش انتظارات و افزایش تقاضا شده است، نیروی کار با بیان بیشتری در محیط کار خود و جسارت بیشتری برای سؤال از دستورالعمل ‏های مدیران پروژه خود دارد. این عوامل سبک فرماندهی و کنترل پروژه و تیم را به یک رویکرد مشارکتی سوق داده است.»

استیو بارون نیز، استاد دانشگاه لنکستر درباره سهم خود در ویرایش دوم این کتاب می ‏نویسد:

«در سال هایی که از نخستین چاپ کتاب راهبری مدیریت پروژه می‏ گذرد، نیاز به درک موثر راهبری در متن دانش پروژه افزایش یافته است. از نظر من راهبری نقش مهمی در پیشرفت مهارت ‏های مدیران پروژه داشته است. ماهیت پروژه‏ ها به عنوان یک روند گذرا، منحصر به فرد و مستلزم فعالیت‏ های مرتبط با تغییر، سطح بالایی از عملکرد راهبری را می‏ طلبد و  تغییرات سازمانی به این معنی است که مدیران پروژه ممکن است علیرقم برخورداری از منابع لازم برای انجام کار، اقتدار کامل برای مدیریت تیم را نداشته باشند. بنابراین، مدیران باید مهارت ‏های مذاکره و شبکه سازی را توسعه دهند تا بتوانند نیروی کار و تجهیزات را از تأمین کنندگان منابع بدست آورند.

دریافت چنین بازخورد مثبتی از نسخه اول بسیار شگفت انگیز بوده است. به نظر می ‏رسد این کتاب به یک منبع مفید برای معلمان و اساتیدی که می‏ خواهند یک منبع واحد برای ایده ‏ها و روش ‏های مربوط به راهبری استفده کنند، تبدیل شده است. من پیش از این در صنعت کار می‏ کردم و افتخار همکاری با رهبران الهام بخشی مانند دکتر کارل Loller، پیتر بکت و استیو ویلکینسون را داشته ام و از همینجا آن ‏ها برای حمایت و راهنمایی‏ هایشان تشکر می‏ کنم. من توانستم از آن ها (و دیگران) درباره رهبری یاد بگیرم و سبک و رفتارهای آن ها را با سبک رهبری خودم سازگار کنم. امیدوارم این کتاب نقطه شروع خوبی برای افرادی باشد که در این سفر مشغول به کار هستند.»

 

برای دانلود این کتاب ارزشمند به صورت رایگان، روی لینک دانلود کلیک کنید.

5f7edeeaee806.php
FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *