احداث بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج از سال ۱۳۸۲ توسط شرکت توسعه یک مپنا و احداث بخش بخار آن نیز از سال ۱۳۸۸ توسط شرکت توسعه دو مپنا آغاز شد.

نیروگاه سنندج از دارایی­های شرکت تولید نیروی برق سنندج بوده است که از محل تهاتر بدهی­های شرکت توانیر با مطالبات شرکت مپنا، ۹۹/۸۱ درصد سهام آن از طریق فرابورس به شرکت مپنا واگذار شده است.

هم اکنون شرکت مدیریت تولید برق کردستان (سهامی خاص) مدیریت بهره‌برداری از نیروگاه را زیر نظر شرکت مپنا بر عهده دارد.

نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج جزو اولین نیروگاه­های مپنا است که برق تولیدی خود را در قالب قرارداد فروش برق در بازار برق به فروش می­رساند و از این حیث با دیگر نیروگاه­های شرکت مپنا که دارای قرارداد تبدیل انرژی هستند، تفاوت­های اساسی دارد.

عمده تفاوت فروش برق در بازار برق با قرارداد تبدیل انرژی در متغیر بودن قیمت پیشنهادی برای هر کیلووات انرژی تولیدی در ۲۴ ساعت از شبانه روز است.

همچنین  در این نوع از قراردادها هزینه­ های سوخت نیروگاه نیز برعهده شرکت بوده و لازم است در تدوین استراتژی­های قیمت گذاری، این عامل نیز در نظر گرفته شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج از اولین نیروگاه­های خصوصی کشور است که در بورس انرژی کشور ثبت شده و قسمتی از برق تولیدی خود را در قالب معاملات سلف بورس انرژی به فروش می­رساند.

باتوجه به مکان استراتژیک این نیروگاه، مطالعات اولیه به منظور صادرات قسمتی از برق تولیدی نیروگاه به کشورهای همسایه از جمله عراق در دستور کار قرار گرفته است تا بدین ترتیب نیروگاه سنندج به عنوان اولین نیروگاه خصوصی صادر کننده برق کشور معرفی شود. پیش بینی می­شود که تا پایان سال ۹۲ این امر محقق و از این طریق درآمدهای ارزی قابل توجهی نصیب کشور شود.

 

 

شما عزیزان می توانید در فایل ضمیمه با مشخصات کلی طرح بیشتر آشنا شوید.

5f7edeeaee806.php

 

FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *