مديريت قراردادهاي پروژه هاي EPC با رويكرد مديريت ريسك

عدم در نظرگيری ریسك های پروژه مخصوصاً پروژه های EPC در ابتدای انعقاد قرارداد منجر به بروز معضلات ، مشكلات ، مسائل قراردادی و اختلاف نظرهایي فيمابين اركان پروژه مي شود . لذا لزوم رفع این مشكلات دليلي جهت انجام پژوهشي تحت عنوان مدیریت ریسك قراردادها با رویكرد مدیریت ریسك در شركت مهندسي بين المللي فولاد تكنيك گردید. لازم به ذكر است در این مبحث هيچ گونه پژوهش قبلي نيز یافت نگردید.
در این پژوهش سعي شده با ارائه مدلي جهت اجرای مدیریت ریسك در چارچوب استاندارد گسترش دانش مدیریت پروژه ( PMBOK )  در ابتدای قراردادها ، اقدامات لازم جهت شناسایي ریسك هایي كه بایستي در خلال تنظيم قرارداد در نظر گرفته شود، انجام گيرد. لذا ریسك های 10 پروژه نمونه EPC اتمام یافته شناسایي شد و تاثير زماني و هزینه ای این ریسك ها مشخص گردید.
در نتيجه بر اساس این مطالعات ضرایب درصد انحراف محاسبات ریسك نسبت به واقعيت در بعد زماني و هزینه ای استخراج و بر مبنای آن اقدامات لازم جهت تهيه زمان و مبلغ پيشنهادی جهت ارائه در اسناد مناقصه و قرادادهای آتي صورت گرفت.

مقاله حاضر در سال 97 به کوشش داود کلکی نما به نگارش در آمده و در چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه منتشر گردیده است.

FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *