چگونه یک مدیر پروژه شویم؟

مدیریت پروژه یکی از پیچیده ترین حوزه های کاری است. یک ماجراجویی واقعی که یک مدیر پروژه هرگز از آن خسته نخواهد شد. خستگی، کندی و تأخیر هیچ جایی در این حرفه ندارد و یک مدیر پروژه مسئول هدایت کل پروژه از شروع، برنامه ریزی، اجرا و کنترل تا اتمام و حتی پشتیبانی آن است. مدیران پروژه همیشه درجمع ها نقش راهبری را ایفا می‏کنند و دوست دارند هر چیزی و هرکسی را سازماندهی کنند و به یک هدف مشخص فکر می کنند. مدیران پروژه همواره با تیم کار می کنند. تیم آن ها معمولا بازیکنان تیمی فوق العاده و نسبتا اجتماعی هستند و از آنجایی که یک مدیر پروژه سازنده و هدایت کننده تیم است، انطباق پذیر بودن کلید اصلی ارتباطات تیم و پروژه است.

برای یک مدیرپروژه‌ی فوق العاده بودن بایستی در آن واحد رهبر تیم، همکار و سرپرست آن باشید. مدیریت پروژه یکی از چالش برانگیزترین شغل هاست چرا که در آن هیج روزی شبیه روز دیگر نیست و شما باید همه توانایی هایتان را برای حل مسائل به کار ببندید. از طرفی شما اولین نفری خواهید بود که وقتی مشکلی پیش می آید به او رجوع خواهد شد. ممکن است از شما انتظار داشته باشند تا جواب هر سوالی را بدانید. اما توجه کنید که همه این ها همان چیزهایی هستند که شغل مدیریت پروژه را جذاب می‌کند. در مدیریت پروژه شما تعاملات رسمی و غیررسمی بسیاری خواهید داشت. ا‌گر کسی هستید که باور دارد می تواند افراد را در نگاه اول بشناسد، ممکن است این مسیر، مسیر شغلی درست شما باشد، به خصوص که تا حدی یک مدیر پروژه شبیه یک روانشناس است و می داند که دقیقا مسئله، خواسته ها، انتظارات کارکنان و مشتریان چیست.

گفتیم که وقتی‌ مشکلی‌ پیش می‌ آید، ‌اولین‌کسی‌که همه ‌به ‌او ‌رجوع ‌خواهند‌ کرد، ‌مدیر پروژه ‌است. اجرای بعضی از وظایف شما در شغل مدیرپروژه شامل خلق فرآیندها، نظارت بر یافتن چالش ها و راه حل آن ها ، آماده سازی روش های ارتباط پروژه، اطمینان از تیم که به درستی کار ها را، پیشرفت پروژه از شروع تا پایان انجام دهند و بسیاری کارهای دیگر می‌شود. به طور خلاصه شما ‌ مسئول اتصال پروژه به دنیای کسب و کار و مشتری ها هستید.

شما بایستی آگاه باشید که همه مسئولیت موفقیت یک پروژه بر روی شانه‌های شما قرار دارد. هر اشتباهی که از تیم سر بزند یا هر شکایتی که از مشتری باشد به حساب شما شمرده می شود. دراینجاست که شما همزمان روی دقت کار و تیم متمرکز خواهید بود. این حرفه همیشه درحال تغییر است و با تقاضاهای تازه روبروست. اگر شما شخصی هستید که تنوع را ترجیح می دهید. این شغلی است که هیچ گاه حوصله تان از آن سر نمی رود. شما همیشه می توانید از پروژ‌ه ای به پروژه دیگر، از تیمی به تیم دیگر و از صنعتی به صنعتی دیگر تغییر گزینه دهید و این تغییر شامل فرآیندها و ابزارها هم خواهد  بود. هیچ پروژه ای شبیه دیگری نیست با این وجود تجربیات شما در یک حوزه می تواند به شما در موقعیت های مشابه و مسائل پیش رو درآینده کمک کند و در واقع‌ تجربیات گذشته شما کلید اصلی سرعت عمل در حل مسائل پیش رو است.

در مسیر شغلی خود لازم نیست که حتما مدیر پروژه باشید. می توانید در این زمینه مدیر برنامه باشید و چندین پروژه مرتبط را اداره کنید. جایگزین دیگر این موقعیت مدیر پورتفولیو است. آن ها مسئولیت انتخاب و اولویت بندی پروژه های آینده را طبق قوانین و استراتژی سازمان بر عهده دارند. سرانجام، شما می توانید مدیر دفتر مدیریت پروژه شوید.این شغل به حصول اطمینان از پروژه های کل شرکت کمک می کند. اگر از شغل خود انتظارات بالاتری دارید، همیشه می توانید یک مقام اجرایی را انتخاب کنید یا حتی شرکت خود را راه اندازی کنید.

اگر ما شما را متقاعد کرده ایم که مدیریت پروژه حرف های مناسب برای شما است، می توانید سفر یادگیری مدیریت پروژه خود را همین حالا شروع کنید. می توانید این راهنمای مختصر از هم آموز را ذخیره کنید و از آن استفاده کنید.

5f7edeeaee806.php

این سند شامل موارد زیر است:

  1. مدیرپروژه بودن به چه معناست.
  2. رفتارهای شخصیتی یک مدیرپروژه خوب.
  3. مهارت های یک مدیر پروژه برای شروع فعالیت.
  4. تحلیلی از بیشترین مسئولیت های مدیریت پروژه در بازار فعلی
  5. رازهای موفقیت در مدیریت پروژه
  6. نکاتی درباره تبدیل شدن به یک مدیر پروژه حرفه ای و کارآمد
  7. تحصیلات و مهم ترین گواهینامه های مدیریت پروژه
  8. مسائل و دغدغه های شغلی مدیریت پروژه
  9. راه های پیشرفت در مدیریت پروژه
  10. ابزارهای مدیریت پروژه
FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *