,

جایزه مدل تعالی پروژه (PEM)

در اواخر قرن بيستم میلادی، انجمن بین المللی مدیریت پروژه اروپا (IPMA) ، مدل تعالی پروژه PEM (Project Excellence Model) را به منظور ارزیابی پروژه های مدعی سرآمدی ارائه کرده و از سال 2002 آنرا به عنوان معیاری برای ارزیابی این نوع پروژه ها، به دنیای مدیریت پروژه معرفی نمود. این انجمن با استفاده از این مدل، هر ساله اقدام به اجرای فرآیند جایزه بین المللی تعالی پروژه (International Project Excellence Award) می نماید.

فرآیند جایزه بین المللی تعالی پروژه، از همان ابتدا به عنوان ابزاری بسیار موثر برای گسترش، نهادینه کردن و بالندگی دانش مدیریت پروژه و تشویق به التزام عملی به این دانش در اجرای پروژه ها مورد توجه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه قرار گرفت. فرآیند جایزه از یک سو به گسترش دانش  مدیریت در جهان کمک کرد و از سوی دیگر در تعامل با جوامع مدیریتی کشورهای مختلف، باعث پویایی و تکامل مدل PEM گردید.

انجمن مدیریت پروژه ایران نیز به عنوان نماینده رسمی IPMA در ایران، از سال 1388 به اهمیت فرآیند جایزه و تاثیر آن در حوزه مدیریت پروژه کشور پرداخته و تاکنون با برگزاری چندین دوره «جایزه ملی مدیریت پروژه»، پروژه های متعددی را از صنایع مختلف پتروشیمی، نفت و گاز، نیروگاه، عمرانی و شهری بر اساس مدل PEM ارزیابی و سطح تعالی آنها را تعیین نموده است.

جایزه ملی مدیریت پروژه با استفاده از مدل تعالی پروژه (PEM)، ارزیابی  و اعطاء می شود. مدل تعالی پروژه ابزاری مدیریتی در جهت کشف و بکارگیری شیوه های بهبود، توانمندی و زمینه های بهبود بالقوه در پروژه است. با بهره گیری از این مدل، کیفیت اجرای پروژه بطور مستمر افزایش یافته و علاوه بر آن به دلیل جامعیت این مدل امکان مقایسه پروژه با سایر پروژه ها و استفاده از تجربیات خارجی نیز فراهم می گردد.

مدل تعالی پروژه (PEM)، معیارهای ارزیابی را به دو دسته اصلی و 9 معیار اساسی و 22 زیر معیار فرعی تقسیم می کند. این دو دسته عبارتند از :

  • توانمندسازهاي مديريت پروژه كه ميزان تعالي رويه اتخاذ شده برای مدیریت پروژه را مشخص مي‌كنند.
  • نتايج پروژه كه ميزان تعالي نتايج كسب شده توسط پروژه را مشخص مي كنند.
5f7edeeaee806.php
FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *