گانت چارت (Gantt Chart) یا نمودار گانت ابزاری برای مدیریت پروژه است و به ساده‌سازی پروژه‌های پیچیده کمک می‌کند. در واقع نمایه‌ای تصویری از کارهایی است که در طول پروژه، برنامه‌ریزی شده‌اند و بطور معمول برای برنامه‌ریزی، پیگیری و کنترل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

گانت چارت (Gantt Chart) یا نمودار گانت ابزاری برای مدیریت پروژه است و به ساده‌سازی پروژه‌های پیچیده کمک می‌کند. در واقع نمایه‌ای تصویری از کارهایی است که در طول پروژه، برنامه‌ریزی شده‌اند و بطور معمول برای برنامه‌ریزی، پیگیری و کنترل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در نمودار گانت هر کدام از فعالیت‌ها به نمودارهای میله‌ای افقی تبدیل شده‌ است و شما با نگاهی کوتاه می‌توانید اطلاعات بسیاری از جمله: فعالیت‌ها، بسته‌های کاری، تاریخ‌های شروع و پایان آن‌ها، روابط و وابستگی‌ها، طول مدت زمان لازم برای اجرا و وضعیت پروژه در زمان فعلی را بدست آورید.
نمودار گانت به‌منظور تحقق اهداف زیر استفاده می‌شود:

1. نمایش برنامه زمان‌بندی اولیه پروژه
چه کسی می‌خواهد چه کاری را انجام دهد، چه زمانی و چه مدت طول خواهد کشید.

2. تخصیص منابع
با کمک این ابزار این اطمینان حاصل می‌شود که چه فعالیتی به در چه زمانی به چه منابعی نیاز دارد و همه می‌دانند چه کسی مسئول چه چیزی است.
3. نظارت و گزارش پیشرفت پروژه
گانت چارت به شما کمک می‌کند تا مطابق با برنامه پیش بروید و عقب نمانید.

4. برنامه را کنترل و ارتباط برقرار کنید
تصویری شفاف به ذی‌نفعان ارائه می‌دهد و آن‌ها می‌توانند بصورت بصری هر مرحله از پروژه را ببینند و درک بهتری از مراحل انجام و رویدادهای کلیدی داشته باشند.

5. نمایش رویدادهای کلیدی
رویدادهای کلیدی با استفاده از علائم مشخص نشان داده می‌دهد.

6. شناسایی مشکلات و گزارش آن‌ها
از آنجا که همه چیز به صورت بصری به تصویر کشیده شده است، می‌توانید بلافاصله متوجه شوید که چه فعالیتی باید در یک تاریخ مشخص انجام می‌شده است اما دچار تاخیر شده است، با استفاده از این امکان شما می‌توانید بسرعت اقدامات اصلاحی خود را برنامه‌ریزی کنید.
گانت چارتها باعث میشوند تا مدیران به بار کاری تیم خود در زمانهای مختلف دسترسی داشته باشند و برنامهریزی دقیقتری را برای آنها انجام دهند. در واقع مدیر پروژه میتواند در هر مقطع زمانی اشخاص مسئول در رابطه با فعالیتها را شناسایی کند و میزان درگیریشان با پروژه را بسنجد. او میتواند بررسی کند که آیا بیش از حد به یک شخص مسئولیت تخصیص شده است و یا میتواند به فعالیت خود بدون مشکلی ادامه دهد. بعلاوه مدیران میتوانند با کمک گانت چارت در مورد انجام کارها به صورت موازی و یا متوالی تصمیمگیری کنند. در صورت ترکیب نمودار گانت با منابع پروژه و هزینه، مدیر پروژه میتواند تأثیر آن را در تاریخ پایان مشاهده کند. در واقع میتواند با انجام روشهای تسطیح منابع به اهداف مورد نظر خود دست یابد. در بسیاری از نرمافزارهای ترسیم گانت چارت امکان مشخص کردن مسیر بحرانی وجود دارد. این ویژگی به یک مدیر پروژه کمک میکند تا روی فعالیتهای بحرانی پروژه تمرکز کند. در طول پروژه نیز شما میتوانید با مشخص کردن برنامه زمانبندی مبنا و بروزرسانی چارت خود در بازههای زمانی مشخص، پروژه خود را پیگیری کنید و از انجام صحیح کارها و یا میزان تاخیر هر فعالیت اطلاع حاصل کنید.

نمونه گانت چارت (Gantt Chart)

FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *