سیستم مدیریت پروژه (ISO21500:2012)

ایزو ۲۱۵۰۰:۲۰۱۲ در باره ی مدیریت پروژه راهنمایی ارائه می دهد و می تواند توسط هر نوع سازمان، از جمله سازمان های دولتی، خصوصی و یا اجتماعی، و برای هر نوع پروژه، صرف نظر از پیچیدگی، اندازه و مدت آن پروژه، مورد استفاده قرار گیرد. ایزو ۲۱۵۰۰: ۲۰۱۲ یا مدیریت پروژه مفاهیم و فرآیندهایی را توصیف می کند که در سطح بسیار بالایی قرار دارند و برای انجام کارها به نحو احسن در مدیریت پروژه در نظر گرفته شده است. پروژه ها در بستر برنامه ها و سبد پروژه ها اصطلاحا قرار می گیرند. سبد پروژه اصطلاحی است که به گروهی از پروژه های سازمان اشاره دارد که انتخاب شده اند و مدیریت می شوند. سبد پروژه به طور استراتژیک انتخاب می شود تا اهداف سازمانی را پیش ببرد.
ایزو ۲۱۵۰۰:۲۰۱۲ یک استاندارد بین المللی است که توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی یا ISO است. هدف این ایزو ارائه ی راهنماهای کلی و توضیحات اصول اساسی راجع به یک مدیریت پروژه است. رویکرد فرآیند به مدیریت پروژه در دهه ۱۹۸۰، عمدتا در اروپا توسعه یافت. تمرکز اصلی این رویکرد استفاده از فرآیندهای ساخت یافته در حین اجرای پروژه به منظور دستیابی به اهداف آن است. از این رو، مدیریت پروژه یک فرآیند ساختار یافته در مورد تبدیل دیدگاه به واقعیت است و تاکید اصلی بر توسعه و تعریف فرایندها برای دستیابی به اهداف پروژه دارد. تحقیقات نشان داده است که اثربخشی سازمانی ، یک عملکرد مستقیم از معیارهای تصمیم گیری و فعالیت های هدف محور در فرایندها است ، رویکردی که بر اساس فرآیند کیفیت و ریسک است.
این ایزو برای ارائه راهنمایی در مفاهیم و فرآیندهای مدیریت پروژه با هدف اجرای فرآیندها و بهترین شیوه ها برای بهبود عملکرد مدیریت پروژه توسعه یافته است. هم چنین این استاندارد مفاهیم و فرآیندهای مدیریت پروژه را شرح می دهد. این ایزو بر اساس استانداردهای موجود و در سطح ملی کار می کند. این ایزو برای تمامی سازمان ها و بخش ها با هر اندازه ای که باشند کاربرد دارد و هم چنین برای افراد تازه کار در حیطه ی مدیریت پروژه طراحی شده است تا بتوانند از اصول مدیریت پروژه برای پیشبرد اهداف پروژه استفاده کنند .با وجود فشار روی کسب و کار برای نتایج سریعتر و ارزانتر، یک استاندارد ISO برای مدیریت خوب در مدیریت پروژه، کارایی را افزایش می دهد و اثر سرمایه گذاری را به حداکثر می رساند. ایزو ۲۱۵۰۰:۲۰۱۲ ایزوی مورد نظر برای این کار است.

برای آشنایی بیشتر ، شما می توانید کتاب استاندارد بین الملل (سیستم مدیریت پروژه)- ISO21500:20122 را تهیه کنید و از مفاد این استاندارد در مدیریت پروژه بهره مند گردید.

 

FavoriteLoadingAdd to favorites
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *